Darmklachten en Psoriasis, behandel ze allebei tegelijk

Darmen en Psoriasis

Inhoudsopgave

Smeren, smeren en nog eens smeren. Als je last hebt van psoriasis kan goed zijn dat je al heel wat middeltjes hebt geprobeerd.
Of wellicht heb je ook al lichttherapie uitgeprobeerd om de vervelende klachten te verminderen.
Maar dit allemaal heeft nog niet het gewenste resultaat opgeleverd. Wat kan je dan nog doen?

Wist je dat ook je darmgezondheid van invloed is op de ernst van jouw psoriasis?
En dat je met aanpassingen in je voedingspatroon je klachten vaak kunt verminderen.

Het lijkt erop dat er een verband is tussen de darmen en psoriasis. Mensen die klachten hebben welke lijken op het prikkelbare darm syndroom, of zelfs de ziekte van Crohn hebben vaker last van psoriasis. Ook schijnt de samenstelling van je darmflora een rol te spelen. Wellicht dat ontstekingsremmende voeding hierbij kan helpen?
Hoe dit allemaal zit, lees je in dit artikel.

In dit artikel leggen we je uit wat jouw darmen te maken hebben met je psoriasis, wat je zelf nog kan doen om je psoriasis van binnenuit te verbeteren, hoe je er zelf achter kunt komen of je darmen te maken hebben met de psoriasis en wat wij bij BASIS dan voor jou kunnen betekenen. 

Wat is Psoriasis – in het kort

Psoriasis is een veelvoorkomende chronische huidziekte, waarbij er rode, jeukende, pijnlijke plekken op de huid ontstaan met witte schilfers. 

Deze plekken kunnen overal op het lichaam voorkomen, maar zitten vaak op de hoofdhuid, ellebogen, knieën, onderrug en handen/voeten. 
Ook kunnen de nagels zijn aangedaan en/of gewrichtsklachten ontstaan.

Bij mensen met psoriasis gaat de huidvernieuwing 7x sneller dan gewoonlijk. 
Bij psoriasis vernieuwen huidcellen zich namelijk elke vier tot vijf dagen in plaats van 28 dagen. 

Dit heeft te maken met een onderliggend ontstekingsproces, waarbij het eigen immuunsysteem de huidcellen aanvalt. 
Hierdoor sterven de huidcellen sneller af en ontstaat er een laag dode huidcellen op de huid: de rode, jeukende, pijnlijke, schilferende plek. 

De klachten kunnen tijdelijk verminderen of juist verergeren, daarom is het belangrijk om triggers zo veel mogelijk te vermijden. 

Denk bijvoorbeeld aan roken, alcohol, medicijngebruik, huidbeschadiging en stress.
Veel van deze triggers wakkeren het onderliggende ontstekingsproces aan waardoor de psoriasis erger kan worden.
Maar ook je darmgezondheid is van invloed op je psoriasis!

Darmen en psoriasis

De invloed van onze darmgezondheid op onze huid is iets wat de laatste jaren steeds meer is onderzocht. 
Er worden steeds meer verbanden gelegd en het is dus niet meer van deze tijd om bij huidklachten alleen nog maar naar de buitenkant te kijken en dus zullen we ook inwendig aan de slag moeten gaan. (En ja, dat zeg ik als huidtherapeut zijnde)

Voordat we het gaan hebben over hoe je van binnenuit je psoriasis wat beter onder controle kan houden, is het belangrijk om te weten hoe jouw darmen van invloed zijn op je (beginnende) psoriasis.
Even wat feiten op een rij.

Een Nederlands onderzoek heeft aangetoond dat psoriasispatiënten 4x zo vaak last hebben van darmklachten als gevolg van inflammatie darmziekten (IBD). Of ze hebben een 4x zo grote kans om dit om latere leeftijd te krijgen.

Denk hierbij aan Crohn of Collitis Ulcerosa, dit zijn de meest bekende IBD aandoeningen. Deze aandoeningen kenmerken zich door een verhoogde ontstekingsactiviteit in de darmen
Omgekeerd is bij 11% van de mensen met IBD ook psoriasis gediagnosticeerd. 

Dit kan natuurlijk toeval zijn, maar waar rook is, is vuur, en het is in ieder geval interessant genoeg om meer onderzoek naar de link tussen darmklachten en psoriasis te doen.
Hoe dit allemaal precies werkt op celniveau, wordt nog volop in de wetenschap onderzocht. 
Maar er zijn al een aantal relaties gevonden.

Dysbiose en psoriasis

Wat men al wel weet is dat dit te maken kan hebben met een dysbiose in onze darmen. 
Hierbij is je darmflora uit balans: één bacteriesoort komt in verhouding veel meer voor dan andere bacteriesoorten, terwijl een balans hiertussen juist zo belangrijk is voor onze gezondheid. 
Een ander woord voor darmflora is het microbioom, en heeft behoorlijk wat invloed op hoe we ons voelen, hoe ons eten wordt verteerd en nog veel meer.

Zo’n verstoring in het microbioom, een dysbiose dus, is niet gunstig voor onze gezondheid en hierdoor kunnen er elders in het lichaam kleine ontstekingsreacties ontstaan.
Bij deze ontstekingsreacties komen dezelfde ontstekingscellen vrij die ook psoriasisklachten kunnen uitlokken.

Psoriasis en een lekkende darm

Ook kan psoriasis te maken hebben met een zogenaamde lekkende darm of “Leaky Gut.”

Normaal gesproken is onze darm een barrière tussen onze voeding en de “binnenkant van ons lichaam.”
Deze barrière is kieskeurig in welke stofjes er wel doorheen mogen en welke niet. 

Bij het lekkende darm syndroom kunnen ook schadelijke stofjes door de darmwand heen ons lichaam in “lekken,” waardoor er in het lichaam verschillende ontstekingsreacties ontstaan. 
Nu blijken mensen met psoriasis vaker een lekkende darm te hebben.

Psoriasis en probiotica

Als de darmen de ernst en/of het beloop van de klachten beïnvloeden, dan zou het mogelijk ook andersom kunnen werken.
Dus wanneer je je darmgezondheid verbetert, dit een positieve uitwerking kan hebben op de huidklachten.
Interessante vraag.
Nu heb ik hier een onderzoek gevonden, waar men inderdaad onderzocht heeft wat het gebruik van probiotica voor effect heeft op psoriasis.

Percentage personen met minimaal 75% verbetering qua
ernst en uitgebreidheid van de psoriasis klachten, na behandeling met probiotica of een placebo
Percentage personen dat na behandeling met probiotica of een placebo blijvend kon stoppen met het gebruik
van hormoonzalf

In dit onderzoek is er een groep mensen met psoriasis, 12 weken behandeld met een probiotica voor de darmen terwijl de andere groep een placebo kreeg toegediend.
Na twaalf weken had 66,7% van de deelnemers uit de probiotica groep een verbetering van minimaal 75% wanneer er werd gevraagd naar de ernst en uitgebreidheid van de klachten.

In totaal kon 91% van de deelnemers in de probiotica groep na deze 12 weken blijvend stoppen met het gebruik van hormoonzalf als uitwendige behandeling voor psoriasis.

Het is dus zeker interessant om ook naar een inwendige behandeling te kijken als je je psoriasis klachten wilt aanpakken. Het gebruik van de juiste probiotica kan het microbioom verbeteren. Maar daar hoef je niet altijd pilletjes of poedertjes voor te gebruiken. Het kan ook door middel van aanpassingen in je voeding.

Psoriasis van binnenuit verbeteren – psoriasis en voeding

Nu we weten dat onze darmgezondheid invloed heeft op psoriasisklachten, wil je natuurlijk ook weten hoe we dit dan van binnenuit kunnen aanpakken. 
We kunnen namelijk onze huidklachten ook door gezonde voeding verbeteren. Dat geld niet alleen voor psoriasis, maar bijvoorbeeld ook voor eczeem, acne en rosacea.
Hoe je darmen voor huidklachten kunnen zorgen lees je hier >>

Maar nu eerst terug naar het aanpakken van psoriasis met voeding.
Neem bijvoorbeeld meer van de volgende voedingsstoffen:

Je vindt deze stoffen vooral in groene (blad)groenten en koolsoorten, peulvruchten, fruit, lever, vette vis, boter, noten (vooral paranoten vanwege selenium) en zaden.
Een gevarieerd voedingspatroon met voldoende van bovenstaande producten voorziet je van de juiste voedingsstoffen voor een gezonde huid, maar ook om oorzakelijke problemen zoals een dysbiose zelf aan te pakken.
Dubbel zo effectief dus.
Onbewerkte voeding, zonder (al te veel) toegevoegde suikers of andere stofjes hebben de voorkeur.
Verse groenten vol vitamines en mineralen hebben een ontstekingsremmende werking. Wat niet alleen ten goede komt voor je huidklachten, maar ook de darmen zelf, zorgt voor een rustiger immuunsysteem en daardoor ook meer energie.

Let op met de volgende voedingsmiddelen, deze wil je liever niet, of niet te veel, en sommigen kunnen bij overdaad mogelijk ontstekingen bevoorden:

  • Voeding met hoog (toegevoegd) suikergehalte
  • Voeding met hoog vetgehalte
  • Alcohol
  • Rood vlees
  • Gluten
  • Koolhydraten

Ga eens een tijdje aan de slag met beide voedingslijstjes. Probeer het eens 4 weken uit en ervaar of het ook voor jou verlichting kan geven. Of misschien heb je zelf al ervaringen met voeding en psoriasis, wij zijn nieuwsgierig, dus we vinden het leuk als je een reactie achterlaat onder dit artikel.

Er is niet één specifiek psoriasis dieet. Over het algemeen doe je er goed aan om lekker veel groenten en fruit te eten met voldoende vezels en gezonde vetten. Dit alles werkt ontstekingsremmend voor darmen.
En laat nou eens die alcohol, suikers en andere zooi staan.
Het is vast niet de eerste keer dat je dit advies hoort.

De juiste leefstijl bij psoriasis

Hoewel voeding de grootste impact heeft op je darmen zijn er nog meer factoren die kunnen bijdragen aan het verminderen van ontstekingsreacties in ons lichaam.
Daarom geven we je bonus nog wat meer do’s en don’ts  om je algehele gezondheid, je huid en dus ook je psoriasis te verbeteren.

Do’s: 

  • Slaap voldoende, ± 8 uur
  • Beweeg minimaal 30 minuten per dag; niet té intensief
  • Minder vaak eten, maar wel genoeg (denk aan 3 maaltijden per dag)
  • Gebruik huidverzorgingsproducten die bij jouw huidtype passen
  • Stabiel en gezond gewicht onderhouden

Don’ts:

  • Roken
  • Stress 
  • Krabben/pulken aan de huid
  • Heet douchen

Wil je meer weten over hoe je zelf je immuunsysteem kan versterken? Hier geven 12 specialisten hun beste tips >>

Oké, dus met voeding en zelfs met je leefstijl zou je je psoriasis klachten kunnen aanpakken. Maar wat als deze algemene tips niet, of niet voldoende werken? Dan kunnen we nog een stapje verder gaan.

Wat kunnen wij bij BASIS voor jou betekenen?

We weten nu dat er verbanden bestaan tussen onze darmgezondheid en psoriasis op de huid, maar hoe weet je nou of dat ook voor jou geld? Want het is niet zo dat iedereen met darmklachten psoriasis heeft, of dat iedereen die wel psoriasis heeft daarvoor eerst buikklachten heeft gehad.

Hoe mooi zou het zijn als jij ook kan weten of er mogelijk sprake is van een dysbiose in je buik?
Waarbij bepaalde bacteriestammen de overhand hebben, die de ontstekingswaardes kunnen verhogen?
En hoe fijn zou het zijn als je met aanpassingen in je voeding juist de bacteriestammen met positieve eigenschappen kan stimuleren.

Deze verhoudingen van de darmflora, en hoe we dit kunnen verbeteren kunnen we inzichtelijk maken door ontlasting onderzoeken.

Door een beetje ontlasting op te sturen naar een laboratorium kan onderzocht worden of jouw psoriasisklachten worden uitgelokt door verstoringen in de darmen.

Wist je al dat het microbioom net zo persoonlijk en uniek is als je vingerafdruk?
Hierop kunnen we dus samen eindelijk een echt persoonlijk behandelplan opstellen.

Bij BASIS werken wij met deze persoonlijke darmtesten, zodat jij erachter kan komen of jouw huidklachten gelinkt zijn aan darmverstoringen. 
Zo kan je gerichter werken aan een gezonde huid van binnenuit!

Met de uitgebreide ontlasting onderzoeken kunnen we nog veel meer inzichtelijk maken. Zo ook de eerder besproken dysbiose en Leaky Gut die mogelijk aanwezig zijn. 

In de foto hierboven zie je een screenshot van een gedeelte van zo’n ontlastingstest. Je ziet dat Psoriasis in het rood staat en dat ook Leaky Gut een aandachtspuntje is.
Dit geeft voor ons aanleiding om hier gericht mee aan de slag te gaan. Met deze informatie kunnen we in onze intake veel dieper en gerichter doorvragen.
Het stellen van meer vragen leidt vaak tot meer bruikbare informatie, wat we weer kunnen inzetten om jou beter te kunnen helpen.

De testen geven een weergave van de veelvoorkomende darmbacteriën en of ze goede of juist minder goede eigenschappen hebben op onze algehele gezondheid.

Maar ook of je vertering überhaupt wel goed verloopt. 
Verschillende organen zijn verantwoordelijk voor verschillende delen van de vertering.
De maag is bijvoorbeeld voornamelijk goed in het verteren van eiwitten, en de galblaas helpt mee bij de vetvertering. 

Een slechte vertering kan verderop in het darmstelsel voor problemen met het microbioom zorgen. Het zou een dysbiose of een lekkende darm in de hand kunnen werken.

Gelukkig kunnen we deze factoren ook uitlezen in de uitgebreide ontlastingstesten.
De meeste uitgebreide ontlastingstest waar wij mee werken geeft 14 pagina’s aan persoonlijke objectieve informatie.

Wil je meer weten over het afnemen van een ontlasting onderzoek en of het zinvol is bij jouw hulpvraag? 
Klik dan hier voor meer informatie over de microbioomtesten en andere ontlasting onderzoeken >>

Wij helpen dagelijks mensen met buikklachten, maar ook huidklachten of vermoeidheidsklachten. 

Ook kunnen we een ontlasting onderzoek aanraden als je niet verder komt in je huidige behandeltraject ergens anders. Er wordt meer gemeten dan in andere reguliere trajecten.

Gokken hoeft niet meer en persoonlijker dan dit wordt het bijna niet.

Ik hoop dat je nu wat meer handvatten hebt om vanuit de binnenkant en met voeding je psoriasis wat leefbaarder te maken.
Laat je het even weten in de reacties?

Vond je dit artikel handig? Deel het met je vrienden via onderstaande knoppen

Facebook
LinkedIn
Twitter
Email
WhatsApp
Pinterest
  • Alesa DI, Alshamrani HM, Alzahrani YA, Alamssi DN, Alzahrani NS, Almohammadi ME. The role of gut microbiome in the pathogenesis of psoriasis and the therapeutic effects of probiotics. J Family Med Prim Care [serial online] 2019 [cited 2021 Apr 6];8:3496-503. Available from: 
    https://www.jfmpc.com/text.asp?2019/8/11/3496/270939
  • Bhatia, B. K., Millsop, J. W., Debbaneh, M., Koo, J., Linos, E., Liao, W. (2014). Diet and
    Psoriasis: Celiac Disease and Role of a Gluten-Free Diet. Journal of the American
    Academy of Dermatology, 71(2), 350-358.
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4104239/
  • Ellis, S. R., Nguyen, M., Vaughn, A. R., Notay, M., Burney, W. A., Sandhu, S., & Sivamani,
    R. K. (2019). The Skin and Gut Microbiome and Its Role in Common Dermatologic
    Conditions. Microorganisms, 7(11), 550.
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6920876/
  • Eppinga, H., Poortinga, S., Thio, H. B., Nijsten, T. E. C., Nuij, V. J. A. A., Van der Woude, C.
    J., … & Peppelenbosch, M. P. (2017). Prevalence and Phenotype of Concurrent
    Psoriasis and Inflammatory Bowel Disease. Inflammatory Bowel Diseases, 23(10),
    1783-1789.
    https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28617755/
  • De Groot, A. C., Toonstra, J., & Lorist, J. M. (2012). Dermatologie voor huidtherapeuten. Den
    Haag: Boom Lemma.
  • Kanda, N., Hoashi, T., & Saeki, H. (2020). Nutrition and Psoriasis. International Journal of
    Molecular Science, 21(15), 5405.
    https://www.mdpi.com/1422-0067/21/15/5405/htm
  • Ko, S., Chi, C., Yeh, M., Wang, S., Tsai, Y., & Hsu, M. (2019). Lifestyle changes for treating
    psoriasis. Cochrane Database of Systematic Reviews, (7).
    https://www.cochrane.org/CD011972/SKIN_lifestyle-changes-treating-psoriasis
  • Lowes, M. A., Suárez-Fariñas, M., & Krueger, J. G. (2015). Immunology of Psoriasis. Annual
    Review of Immunology, 32, 227-255.
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4229247/
  • Madden, S. K., Flanagan, K. L., & Jones, G. (2020). How lifestyle factors and their
    associated pathogenetic mechanisms impact psoriasis. Clinical Nutrition, 39(4), 1026-
    1040.
    https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31155371/
  • Myers, B., Brownstone, N., Reddy, V., Chan, S., Thibodeaux, Q., Truong, A. Liao, W.
    (2020). The gut microbiome in psoriasis and psoriasis arthritis. Best Practice &
    Research Clinical Rheumotology, 1-7.
  • Nederlands Huisartsen Genootschap (NHG). (2014). NHG-Standaard Psoriasis.
  • Salem, I., Ramser, A., Isham, N., & Ghannoum, M. A. (2018). The Gut Microbiome as a
    Major Regulator of the Gut-Skin Axis. Frontiers in Microbiology, 9, 1459.
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6048199/
Lieke Bruinsma

Lieke Bruinsma

Hoi, mijn naam is Lieke en ik ben een enthousiaste en nieuwsgierige huidtherapeut. Naast het feit dat ik gek ben op wetenschap over voeding, darmen en de huid, houd ik ervan om thrillers te lezen en met vrienden/familie te skiën, snowboarden, zeilen en voetballen.

Ontdek meer in onze andere artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Privacy Instellingen

BASIS - Praktijk voor Vitaliteit hecht veel waarde aan het waarborgen van jouw privacy. Daarom vragen wij eerst toestemming voordat we jou volgen op onze website.

Privacybeleid | Sluiten
Individuele Privacy Opties

Wil jij weten wat de oorzaak van je darmklachten is?

Download gratis
"De Prikkelbare Darm Opgelost"

De Prikkelbare Darm Opgelost