BASIS Kennisbank
Vitamine K

Inhoudsopgave

Vitamine K is een in vet oplosbare vitamine.
Het is belangrijk voor een goede bloedstolling,

Verder is vitamine K belangrijk voor gezonde botten, het zorgt er namelijk voor dat calcium getransporteerd kan worden vanuit het bloed de botten in.

Wij kunnen zelf in de dikke darm ook vitamine K aanmaken. Dit doen we met behulp van bacteriën, ons microbioom.
Echter kunnen wij dit pas na ongeveer 3 doen, en daarom krijgen pasgeboren baby’s extra vitamine K om (hersen)bloedingen te voorkomen.

Vitamine K1 zit voornamelijk in:

  • Groene bladgroenten
  • Koolsoorten
  • Plantaardige oliën

Vitamine K2 zit voornamelijk in:

  • Ei
  • Kip
  • Vlees
  • Natto
  • Zuivelproducten
  • Kaas

Het is niet bekend hoeveel vitamine K we nodig hebben.

Daarom is een Adequate Inneming vastgesteld. Voor volwassenen is dit 70mcg per dag.

Vitamine K2 is een een goed opneembare vorm en verantwoordelijk voor de voordelen voor sterke botten.

Via onze voeding krijgen we voornamelijk Vitamine K1 binnen en minder van K2.

Wanneer men last heeft van botontkalking is er soms een verhoogde kans op aderverkalking.

De calcium die normaliter in het bot moet worden ingebouwd gaat zich nu aan de aderen hechten, wat mogelijk aderverkalking tot gevolg heeft.

Onderzoeken tonen aan dat vitamine K2 ervoor zorgt dat de vrije calcium in het bloed niet door de aderen worden opgenomen maar door de botten. Op deze manier is vitamine K2 goed voor onze bloedvaten en ook de bot opbouw.

Er wordt vaak aangeraden om calcium suppletie te combineren met vitamine D, magnesium en vitamine K. Bijvoorbeeld dit product van Vitakruid.

Deze vitamines en mineralen hebben een versterkende werking wanneer ze samen voor hetzelfde doeleinde geslikt worden.

Vitamine K2 is ook los te koop: Vitals Vitamine K2.

Pas op met suppletie wanneer je anti-bloedstollingsmedicijnen slikt.
Overleg dit altijd met een arts.

Wasilewski, G. B., Vervloet, M. G., & Schurgers, L. J. (2019). The Bone-Vasculature Axis: Calcium Supplementation and the Role of Vitamin K. Frontiers in cardiovascular medicine6, 6. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6370658/ Halder, M.; Petsophonsakul, P.; Akbulut, A.C.; Pavlic, A.; Bohan, F.; Anderson, E.; Maresz, K.; Kramann, R.; Schurgers, L. Vitamin K: Double Bonds beyond Coagulation Insights into Differences between Vitamin K1 and K2 in Health and Disease. Int. J. Mol. Sci. 201920, 896 https://www.mdpi.com/1422-0067/20/4/896 van Ballegooijen, A. J., & Beulens, J. W. (2017). The Role of Vitamin K Status in Cardiovascular Health: Evidence from Observational and Clinical Studies. Current nutrition reports6(3), 197–205. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5585988/ Schwalfenberg G. K. (2017). Vitamins K1 and K2: The Emerging Group of Vitamins Required for Human Health. Journal of nutrition and metabolism2017, 6254836. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5494092/

Privacy Instellingen

BASIS - Praktijk voor Vitaliteit hecht veel waarde aan het waarborgen van jouw privacy. Daarom vragen wij eerst toestemming voordat we jou volgen op onze website.

Privacybeleid | Sluiten
Individuele Privacy Opties