BASIS Kennisbank
Vitamine C

Inhoudsopgave

« Terug naar de BASIS-Kennisbank

Wat is vitamine C 

Vitamine C is een krachtige anti-oxidant wat een grote rol speelt in ons immuunsysteem.Het is een co-factor voor meer dan 800 reacties in ons lichaam.

Vitamine C is een essentiële vitamine. Dit betekend dat ons lichaam deze vitamine niet zelf kan aanmaken en dus moeten we zorgen dat we voldoende vitamine C binnen krijgen via onze voeding.

Belangrijke functies van vitamine C

  • Vitamine C is een co-enzym voor vele uiteenlopende biologische processen in ons lichaam.
  • Vitamine C heeft een sleutelrol in meerdere processen die te maken hebben met een gezond immuunsysteem. Dit geld voor zowel het primair immuunsysteem, als het aangeboren en verworven immuunsysteem.
  • Vitamine C ondersteunt in de verwijdering van zware metalen zoals lood.
  • Vitamine C speelt een belangrijke rol in de wondgenezing en zou dit proces kunnen versnellen.
  • Het is een krachtige anti-oxidant.
  • Draagt bij aan het behoud van gezonde bloedvaten, werkt bloeddruk verlagend en bij hoge inname van vitamine C kan het een rol spelen in het verlagen van hartaandoeningen

Factoren die Vitamine C status kunnen verlagen

  • Infectieziekten
  • Verzwakt immuunsysteem
  • Wondheling (wonden, brandwonden, botfracturen, zweren)
  • Hart- en vaatziekten, atherosclerose
  • Luchtwegaandoeningen
  • Veroudering
  • Roken
  • Stress

Welke voeding bevat vitamine C

  • Fruit en dan met name rozenbottels, zwarte bessen, kiwi en aardbeien.
  • Groenten zoals paprika, broccoli, spruitjes, koolraap en rode kool.

En uiteraard ook sinaasappel.
Maar alle bovengenoemde producten bevatten per 100 gram meer vitamine C dan sinaasappel.
Zwarte bessen en paprika bevatten bijvoorbeeld 3x zoveel vitamine C.
En rozenbottels zelfs 25x zoveel per 100 gram als sinaasappels.

Mogelijke tekenen van een vitamine C tekort

  • een verminderde weerstand
  • spierpijn
  • vermoeidheid
  • algehele zwakte
  • gebrek aan eetlust
  • zwak bindweefsel
  • bloedend tandvlees
  • neuropathie
  • oedeem
  • slechte wondheling

Hoeveel vitamine C heb je dagelijks nodig?

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C volgens de Nederlandse Gezondheidsraad in 2018 is voor mannen en vrouwen vanaf 14 jaar 75 milligram. 

Dit is lager dan de voorschriften van de European Food Safety Autorithy welke aangeeft dat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor mannen 110 mg is en voor vrouwen 95 mg.

De therapeutische dosering van vitamine C start bij minimaal 1000 mg. Vaak wordt dit tijdelijk opgehoogd naar  2000 – 3000 mg per dag, verdeel dit over verschillende doseringen. 

Bij een virus zoals een griep kan de dosering voor 2 weken opgehoogd worden naar minimaal 5000 mg per dag verdeeld over de dag.

Soms kan meer dan 2 gram (2000mg) maag en darm klachten geven zoals diarree.

Met klachten is het juist belangrijk om te kijken naar een beter opneembare vorm van vitamine C. Het verdelen van de vitamine C over de dag kan deze klachten ook verkleinen. 

Vormen van vitamine C suppletie

Een veel gekozen voor van suppletie is de ascorbinezuur vorm.
Deze vind je hier in een dosering van 1000mg.

Voor een hoge inname van vitamine C is ascorbinezuur niet altijd geschikt, omdat veel mensen deze zure vitamine C minder goed verdragen. Je zou er darmklachten van kunnen krijgen. Zoals een borrelende buik, krampen of diarree.  

Wil je toch ascorbinezuur hoog doseren dan is het advies om elk uur 1000mg in te nemen, tot het moment dat de buik (vaak mild) begint te borrelen.

Naast ascorbinezuur is vitamine C beschikbaar in de (niet-zure) vorm van mineraalascorbaten (vitamine C gebonden aan een mineraal zoals calcium of magnesium) zoals deze Vitamine C ascorbatencomplex.

Voor een heel pakket aan anti-oxidanten is deze gebufferde vitamine C een goed voorbeeld.
Dit is een vitamine C supplement aangevuld met andere sterke anti-oxidanten zoals, mangaan, zink, koper, glutathion en quercetine.

Contra-indicaties

Een hele hoge dosis vitamine C worden afgeraden bij:

  • Zwangerschap, lactatie
  • Tijdens chemotherapie en bestraling
  • IJzerstapeling (thalassemie, hemochromatose)
  • Sterk verminderde nierfunctie
« Terug naar de BASIS-Kennisbank
Vitamin C, Fact Sheet for Health Professionals, geraadpleegd op 19-06-2020 https://ods.od.nih.gov/factsheets/VitaminC-HealthProfessional/  Shawahna, R., Zyoud, A., Yahia, E. H., Sulieman, R., Haddad, A., Makhlof, M., Abu-Hilal, B., Murtaza, G., & Hilal, H. (2020). Sub-chronic treatment with high doses of ascorbic acid reduces lead levels in hen eggs intentionally exposed to a concentrated source of lead: a pilot study. BMC pharmacology & toxicology21(1), 17. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32122391/ Naidu K. A. (2003). Vitamin C in human health and disease is still a mystery? An overview. Nutrition journal2, 7. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14498993/ Carr, A. C., & Maggini, S. (2017). Vitamin C and Immune Function. Nutrients9(11), 1211. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5707683/ Wilson, R., Willis, J., Gearry, R., Skidmore, P., Fleming, E., Frampton, C., & Carr, A. (2017). Inadequate Vitamin C Status in Prediabetes and Type 2 Diabetes Mellitus: Associations with Glycaemic Control, Obesity, and Smoking. Nutrients9(9), 997. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28891932/ Walcher, T., Haenle, M. M., Kron, M., Hay, B., Mason, R. A., Walcher, D., Steinbach, G., Kern, P., Piechotowski, I., Adler, G., Boehm, B. O., Koenig, W., Kratzer, W., & EMIL study group (2009). Vitamin C supplement use may protect against gallstones: an observational study on a randomly selected population. BMC gastroenterology9, 74. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19814821/

Voedingsnormen voor vitamines en mineralen voor volwassenen, geraadpleegd op 19-06-2020 https://www.gezondheidsraad.nl/documenten/adviezen/2018/09/18/gezondheidsraad-herziet-voedingsnormen-voor-volwassenen

Scientific Opinion on Dietary Reference Values for vitamin C, geraadpleegd op 19-06-2020 https://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/3418