BASIS Kennisbank
vitamine B8

Inhoudsopgave

Vitamine B8, ook wel biotine genoemd draagt aan een goede huid, haar en nagels en een normale werking van het zenuwstelsel. Net als de andere B-vitamines helpt vitamine B8 mee in de energiestofwisseling van koolhydraten, eiwitten en vetten.

In welke voeding zit vitamine B8?

Biotine komt voor in de volgende voedingsproducten:

  • Lever
  • Eieren
  • Noten
  • Pinda’s
  • Volkoren graanproducten
  • Groenten

Hoeveel vitamine B8 heb ik nodig per dag?

Er is voor vitamine B8 geen Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid vastgesteld.
Daarom is er een “Adequate Inname” opgesteld welke als richtlijn gebruikt kan worden.

Leeftijd Adequate Inname
0 – 5 maanden 4 mcg
6 – 11 maanden 6 mcg
1 – 3 jaar 20 mcg
4 – 10 jaar 25 mcg
11 – 17 jaar 35 mcg
> 18 jaar 40 mcg
Bij zwangerschap 40 mcg
Bij borstvoeding 45 mcg

(in microgram per dag)

Een teveel aan vitamine B8 komt vrijwel niet voor. Het is een wateroplosbare vitamine welke je uitplast wanneer je teveel binnen krijgt.

Ook een tekort aan vitamine B8 komt weinig voor. Het zit in veel voedingsproducten waarvan je in een gezond en gevarieerd dieet voldoende van binnen krijgt.

Tekenen van een mogelijk tekort aan Biotine kunnen zijn, bloedarmoede, dunner worden van het haar, broze nagels, droge huid en uitslag rond ogen, neus en mond.

Maag- en darmaandoeningen (vanwege de verminderde opnamecapaciteit), maar ook roken, alcohol of veel koffie, of het eten van veel rauwe eieren vragen om een verhoogde biotine inname.

De volgende links verwijzen naar bol.com

Een goed vitamine B8 supplement is deze Vitals Biotine 500 mcg.

Vaak wordt aangeraden om B-vitamines te combineren met een vitamine B complex omdat deze vitamines samenwerken in ons lichaam.

Voor een goed vitamine B complex raden we de Vitals Vitamine B Complex Actief aan.
Deze bevat vitamine B2, vitamine B6, vitamine B11 en vitamine B12.

Wil je liever een B-complex zonder vitamine B6, (om een stapeling te voorkomen) dan is de Vitakruid B-Complex Actief zonder B6 aan te raden.

Zempleni, J., Wijeratne, S. S., & Hassan, Y. I. (2009). Biotin. BioFactors (Oxford, England)35(1), 36–46. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4757853/ Biotin. Monograph. Altern Med Rev. 2007;12(1):73-78. http://www.altmedrev.com/archive/publications/12/1/73.pdf  

Bronnen voor de bepaling van de Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid of Adequate Inname:

Gezondheidsraad 2018: https://www.gezondheidsraad.nl/documenten/adviezen/2018/09/18/gezondheidsraad-herziet-voedingsnormen-voor-volwassenen

Nordic Council 2014: https://www.norden.org/en/publication/nordic-nutrition-recommendations-2012-part-1

Privacy Instellingen

BASIS - Praktijk voor Vitaliteit hecht veel waarde aan het waarborgen van jouw privacy. Daarom vragen wij eerst toestemming voordat we jou volgen op onze website.

Privacybeleid | Sluiten
Individuele Privacy Opties