BASIS Kennisbank
Vitamine B6

Inhoudsopgave

Vitamine B6 is een belangrijke vitamine voor de weerstand en spijsvertering. Het zorgt ook voor een goede energievoorziening en een goede werking van het zenuwstelsel. Verder helpt vitamine B6 mee met de vorming van rode bloedcellen en verschillende neurotransmitters. In totaal is deze vitamine betrekken bij meer dan 100 verschillende reacties in ons lichaam.

Vitamine zit voornamelijk in:

  • Vlees
  • Eieren
  • Vis
  • Volkoren graanproducten
  • Noten
  • Aardappelen
  • Peulvruchten

En in mindere mate in 

  • Groente
  • Zuivelproducten
  • Kaas

Bij een (langdurig) tekort aan vitamine B6 kan je de volgende symptomen ervaren

Bloedarmoede, zenuwaandoeningen, een verminderde weerstand, verwardheid of vermoeidheid.

Maar let op ook bij een teveel aan vitamine B6 kan je zenuwklachten aan de handen en voeten ervaren. Het gaat dan bijvoorbeeld om overgevoeligheid, tintelingen of doofheid.

Wanneer je kiest voor een supplement zorg dan dat je kiest voor een goed opneembare variant van vitamine B6. 
Op de verpakking is dit aangeduid met “P-5-P” of Pyridoxaal-5-fosfaat.

Deze vorm hoeft in ons lichaam niet meer te worden omgezet en kan dus direct worden opgenomen. Wat de biologische beschikbaarheid van het supplement ten goed komt.

Kijk eens naar de Vitamine B6 van Vitals op Bol.com

Privacy Instellingen

BASIS - Praktijk voor Vitaliteit hecht veel waarde aan het waarborgen van jouw privacy. Daarom vragen wij eerst toestemming voordat we jou volgen op onze website.

Privacybeleid | Sluiten
Individuele Privacy Opties