BASIS Kennisbank
Vitamine B12

Inhoudsopgave

Een van de meest bekende vitamines is Vitamine B12. Vaak wordt dit ook wel cobalamine genoemd.
Wij als mens zijn niet in staat om zelf vitamine B12 aan te maken. We kunnen alleen vitamine B12 uit voeding uit opnemen.

B12 komt uitsluitend voor in dierlijke producten.
En dan vooral in orgaan vlees, zoals lever. Maar ook in “gewoon” vlees en in mindere mate in vis, kip en zuivel.

Vegetariërs en veganisten moet dus goed bedacht zijn op een mogelijk vitamine B12 tekort omdat ze geen vis of vlees eten.

Maar dat is nog niet alles.
Want behalve dat we voeding moeten eten wat rijk is aan vitamine B12, moet ons lichaam ook in staat zijn om deze op te kunnen nemen.

Dit wordt voorbereid in de maag.
Onze maagwand maakt namelijk een stofje aan Intrinsic Factor, of Intrinsieke Factor (IF).
Wanneer de zure maagsappen B12 losknippen van het eiwit waaraan het vast zit, zal het zich gaan hechten aan IF.

IF kan je zien als een sleutel. Met deze sleutel kan vitamine B12 later door de dunne darm heen komen in de bloedbaan.

Bij ouderen kan dit een risicofactor zijn omdat de maagwand minder IF aanmaakt.
Ook na operaties aan de maag moet men hier bewust op zijn, zeker bij een maagverkleining.

Maar onderschat ook het gebruik van maagzuurremmers niet. Langdurig gebruik van maagzuurremmers heeft als een van de bijwerking een verminderde vitamine B12 opname.

Ook is er een auto-immuunziekte genaamd Perniccieuze Anemie. Ons eigen immuunsysteem valt dan de cellen in de maagwand aan waardoor ze minder of geen IF meer produceren.

Kan je teveel vitamine B12 binnenkrijgen?

Er is heel veel onderzoek gedaan naar tekorten van B12. 
Tot begin 2020 leek het erop dat er vrijwel geen bijwerkingen zaten aan het teveel supplementeren.
Echter zijn er nieuwe onderzoeken geweest dat er mogelijk toch gevolgen kunnen zijn en dat de gedachte, “hoe meer hoe beter” onjuist lijkt.

Voor de eigen gemoedsrust is het goed om te vertellen dat een “te hoge” dosis in het normaal dagelijks gebruik niet voorkomt.
Wanneer je je houdt aan de doseringen op etiketten van supplement vormen zal dit altijd veilig zijn. 

Behandelingen met een mogelijk te hoge dosis gebeurd altijd onder toezicht van een arts.

Bovenstaande onderzoekers zijn het er nog wel over eens dat het altijd goed idee is om een tekort aan vitamine B12 aan te vullen. Daarover is al wel veel bekend.

Een langdurig tekort aan vitamine B12 kan verschillende klachten geven waaronder

  • neurologische klachten zoals tintelingen,
  • coördinatieproblemen
  • pijn
  • psychische klachten zoals neerslachtigheid, vergeetachtigheid en concentratieverlies
  • bloedarmoede

De werking van vitamine B12

  • Vitamine B12 heeft een gunstige invloed op de vermindering van vermoeidheid en futloosheid.
  • Vitamine B12 heeft een positieve invloed op het immuunsysteem, de gemoedstoestand, het geheugen en het concentratievermogen.
  • Vitamine B12 zorgt voor een verbeterde functie van het zenuwstelsel, de aanmaak van rode bloedcellen en het heeft een rol in het celvernieuwingsproces.

Combinatie van extra Vitamine B6 en Folaat:

  • Vitamine B6 is o.a. goed voor de aanmaak van rode bloedcellen, de eiwitproductie en cysteïne aanmaak.
  • Folaat speelt een belangrijke rol in de aminozuursynthese, is goed voor het celdelingsproces en draagt bij aan de weerstand tegen stress.
  • Folaat kan helpen bij zwanger worden en draagt bij tot de groei van het ongeboren kind.

Vitamine B12 suppletie

De best opneembare vormen van vitamine B12 zijn methylcobalamine en adenosylcobalamine. Zij zijn beide biologisch actieve vormen die niet meer omgezet hoeven te worden door de maag en darmen. Zowel methylcobalamine als adenosylcobalamine hebben belangrijke biochemische en therapeutische voordelen in vergelijking met andere niet actieve vormen van vitamine B12.

Deze vorm van vitamine B12 van vitakruid is er een die goed opgenomen wordt.
Dit product bevat de goed opneembare vormen methylcobalamine en adenosylcobalamine.
De extra toegevoegde folaat en vitamine B6 (P-5-P) heeft een belangrijke synergetische werking.

Wil je een supplement zonder extra vitamine B6, omdat je die misschien al op een andere manier extra binnenkrijgt dan raden we deze versie B6 aan.

Baik, H. W., & Russell, R. M. (1999). Vitamin B12 deficiency in the elderly. Annual review of nutrition19, 357–377. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10448529/

Elmadfa, I., & Singer, I. (2009). Vitamin B-12 and homocysteine status among vegetarians: a global perspective. The American journal of clinical nutrition89(5), 1693S–1698S. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19357223/

Hin, H., Clarke, R., Sherliker, P., Atoyebi, W., Emmens, K., Birks, J., Schneede, J., Ueland, P. M., Nexo, E., Scott, J., Molloy, A., Donaghy, M., Frost, C., & Evans, J. G. (2006). Clinical relevance of low serum vitamin B12 concentrations in older people: the Banbury B12 study. Age and ageing35(4), 416–422. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16709605/

Quinlivan, E. P., McPartlin, J., McNulty, H., Ward, M., Strain, J. J., Weir, D. G., & Scott, J. M. (2002). Importance of both folic acid and vitamin B12 in reduction of risk of vascular disease. Lancet (London, England)359(9302), 227–228. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11812560/

Wang, H. X., Wahlin , A., Basun, H., Fastbom, J., Winblad, B., & Fratiglioni, L. (2001). Vitamin B(12) and folate in relation to the development of Alzheimer’s disease. Neurology56(9), 1188–1194. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11342684/

Wierdsma, N. J., van Bokhorst-de van der Schueren, M. A., Berkenpas, M., Mulder, C. J., & van Bodegraven, A. A. (2013). Vitamin and mineral deficiencies are highly prevalent in newly diagnosed celiac disease patients. Nutrients5(10), 3975–3992. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3820055/

Flores-Guerrero, J. L., Minovic, I., Groothof, D., Gruppen, E. G., Riphagen, I. J., Kootstra-Ros, J., Muller Kobold, A., Hak, E., Navis, G., Gansevoort, R. T., de Borst, M. H., Dullaart, R., & Bakker, S. (2020). Association of Plasma Concentration of Vitamin B12 With All-Cause Mortality in the General Population in the Netherlands. JAMA network open3(1), e1919274. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6991261/