BASIS Kennisbank
Ribes Nigrum

Inhoudsopgave

Wat is Ribes Nigrum?

Ribes nigrum is de bekende zwarte bes. 
Het heeft vele antioxidatieve eigenschappen, dankzij de vele hoogwaardige nutriënten.

Ribes nigrum kan een positieve rol spelen in luchtweg problemen. Het kan ontstekingen in de longen afremmen.
Het is een goede bron voor antioxidanten en kan daarbij goed bijdragen aan de vermindering van oxidative stress.

Het lijkt erop dat prestaties bij hardlopers verbeteren door het gebruik van Zwarte Bessen, en onder fietsers is het getest dat er een betere vetverbranding plaatsvind bij gebruik van zwarte bessen extract.

Ook zou het de ontstekingswaardes na het sporten verminderen.

Sterke concentraties van zwarte bessen sap remmen bepaalde enzymen die serotonine, noradrenaline en dopamine afbreken.
Tekorten aan deze neurotransmitters worden vaker in verband gebracht met depressies of de ziekte van Parkinson.

Onderzoeken laten zien dat bijvoorbeeld cognitieve functies en alertheid verbeteren na supplementeren van zwarte bessen.

Welk Ribes Nigrum supplement kan ik gebruiken?

De werkzame stoffen zitten in vrijwel alle delen van de plant. Zowel het, schilletje, het sap, de pit als de bladeren.
Echter is er wel verschil in de concentratie per onderdeel.
Veel goedkopere capsules bevatten alleen extract van de blad van de zwarte bes.
Terwijl de zwarte bes zelf, het hoogste gehalte aan actieve bestanddelen bevat ten opzichte van de rest van de zwarte bessen struik

Daarom raden wij de onderstaande Ribes Nigrum Tinctuur aan welke alleen extract van de vrucht bevat.
Bovendien zal een tinctuur beter en efficiënter worden opgenomen in het mondslijmvlies in vergelijking met capsules of tabletten. De volgende link verwijst naar de webwinkel van Bol.com

Ribes Nigrum Tinctuur Supplement
  • Voor het behoud van soepele spieren en gewrichten
  • Krachtige antioxidant
  • goed voor de nierfunctie, urinewegen en voor een goede vochthuishouding
  • Ondersteunt gewichtsbeheersing, stimuleert een normale (gezonde) eetlust en behoudt een verantwoord cholesterolgehalte
  • Ondersteunt het immuunsysteem en heeft een verzachtende invloed op de keel en luchtwegen
  • Zorgt voor evenwicht in stress situaties
  • Goed voor de doorbloeding en het geheugen

Shaw, O. M., Nyanhanda, T., McGhie, T. K., Harper, J. L., & Hurst, R. D. (2017). Blackcurrant anthocyanins modulate CCL11 secretion and suppress allergic airway inflammation. Molecular nutrition & food research61(9), 10.1002/mnfr.201600868. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28393456/

Nyanhanda, T., Gould, E. M., McGhie, T., Shaw, O. M., Harper, J. L., & Hurst, R. D. (2014). Blackcurrant cultivar polyphenolic extracts suppress CCL26 secretion from alveolar epithelial cells. Food & function5(4), 671–677. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24526266/

Cecilia Bender, Karina V. Killermann, Dirk Rehmann & Helmut H. Weidlich (2017) Effect of mash enzyme and heat treatments on the cellular antioxidant activity of black currant (Ribes nigrum), raspberry (Rubus idaeus), and blueberry (Vaccinium myrtillus) juices, CyTA – Journal of Food, 15:2, 277-283 https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/19476337.2016.1247914

Cook, M. D., Myers, S. D., Gault, M. L., Edwards, V. C., & Willems, M. (2017). Dose effects of New Zealand blackcurrant on substrate oxidation and physiological responses during prolonged cycling. European journal of applied physiology117(6), 1207–1216. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28391393/

Braakhuis, A. J., Hopkins, W. G., & Lowe, T. E. (2014). Effects of dietary antioxidants on training and performance in female runners. European journal of sport science14(2), 160–168. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23600891/

Lyall, K. A., Hurst, S. M., Cooney, J., Jensen, D., Lo, K., Hurst, R. D., & Stevenson, L. M. (2009). Short-term blackcurrant extract consumption modulates exercise-induced oxidative stress and lipopolysaccharide-stimulated inflammatory responses. American journal of physiology. Regulatory, integrative and comparative physiology297(1), R70–R81. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19403859/

Watson, A. W.Haskell‐Ramsay, C. F.Kennedy, D. O.Cooney, J. M.Trower, T., & Scheepens, A. (2015). Acute supplementation with blackcurrant extracts modulates cognitive functioning and inhibits monoamine oxidase‐B in healthy young adultsJournal of Functional Foods17524539. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1756464615002893 Watson, A. W.Okello, E. J.Brooker, H. J.Lester, S.McDougall, G. J., & Wesnes, K. A. (2018). The impact of blackcurrant juice on attention, mood and brain wave spectral activity in young healthy volunteersNutrition Neurosciences17111. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/1028415X.2017.1420539 Watson, A. W.Scheepens, A.Kennedy, D. O.Cooney, J. M.Trower, T. M., & Haskell‐Ramsay, C. F. (2018). The pharmacodynamic profile of “Blackadder” blackcurrant juice effects upon the monoamine axis in humans: A randomised controlled trialNutrition Neurosciences5110. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/1028415X.2018.1525950