Wat hebben je darmen met eczeem klachten te maken hebben?

Wat hebben je darmen met eczeem klachten te maken hebben

Inhoudsopgave

Eczeem kenmerkt zich met een geïrriteerde, rode huid in combinatie met veel jeuk. 
We snappen dat dit ontzettend vervelend kan zijn en het waarschijnlijk heb je net als veel andere mensen al veel uitgeprobeerd om van je eczeemklachten af te komen.

Maar wist je al dat je voeding en darmgezondheid van invloed kunnen zijn op jouw eczeemklachten? 

In dit artikel leggen we uit hoe het kan dat je darmen van invloed kunnen zijn op je eczeem, geven we je tips hoe je van binnenuit je eczeemklachten kan verminderen en wat wij bij BASIS voor je kunnen betekenen. 

Wat is eczeem?

Eczeem is een steriele huidaandoening, waarbij er rode, jeukende plekken op de huid ontstaan. Er kunnen ook schilfers, bultjes, kloofjes of korstjes ontstaan. 
Factoren van buitenaf, maar ook immuunreacties in het lichaam zelf, kunnen een ontstekingsreactie van de huid veroorzaken, waardoor de eczeemplekken zichtbaar worden op de huid.

Welke soorten eczeem zijn er?

Het eczeem kan op verschillende plaatsen op het lichaam voorkomen en kan getriggerd worden door verschillende factoren:

  • Eczeem door immuunziekte: Het eczeem begint meestal op babyleeftijd en zit meestal aan de binnenkant van de ellebogen en knieholten, het gezicht, hals en enkels. Deze vorm van eczeem wordt ook wel constitutioneel of atopisch eczeem genoemd, omdat erfelijke aanleg een belangrijke factor is. Vaak hebben mensen met deze vorm van eczeem ook last van hooikoorts of astma.
  • Allergisch contact eczeem: Deze vorm van eczeem ontstaat door een allergie voor een bepaalde stof, bijvoorbeeld nikkel of parfum. Het eczeem ontstaat dan op de plek waar de huid in contact is gekomen met de stof waar een allergie voor is. 
  • Ortho-ergisch contact eczeem: Het eczeem ontstaat door vaak of langdurig contact met stoffen die uiteindelijk de huid kunnen irriteren, bijvoorbeeld water, afwasmiddel of zeep. Dit eczeem zit daarom vaak op de handen. 
  • Hypostatisch eczeem: Deze vorm van eczeem komt vooral voor op de onderbenen en enkels. 
    De oorzakelijke factor is hier vooral het niet goed functioneren van aders. Hierdoor kan het bloed niet meer goed terugstromen vanuit de benen en gaat het zich ophopen.
    Veel bewegen, voor een goede doorbloeding en dragen van kousen is hierbij aangeraden.

Ook is het mogelijk om eczeem te krijgen door uitdroging van de huid of door wrijving in de huidplooien. 

Verstoringen in de darmen en voeding kunnen ook belangrijke factoren zijn die je eczeem triggeren en kunnen verergeren. Mede doordat ze immuunsysteem kunnen reacties uitlokken waar de huid ook op reageert.

12 specialisten over hoe je je immuunsysteem kan versterken >>

Voordat we je vertellen welke voeding een minder goed idee is als je last hebt van eczeem, leggen we eerst even uit wat je darmgezondheid te maken heeft met je eczeem. 

Eczeem en darmen

Wist je dat 1 op de 4 mensen met eczeem ook een voedselallergie heeft? Dit is opvallend veel en daarom is het interessant om op zoek te gaan naar een verband tussen eczeem, voeding en darmgevoeligheid.

In onze darmen zitten miljoenen verschillende soorten (goede en slechte) bacteriën, ook wel het microbioom genoemd.
Een hoge diversiteit in ons microbioom versterkt ons immuunsysteem, zorgt ervoor dat onze darmen beter kunnen functioneren en zorgt ervoor dat we ons lichamelijk en geestelijk beter voelen. 
Het lijkt erop dat de diversiteit van de darmbacteriën verstoort is bij mensen die vaak veel last hebben van eczeem. 
Er zijn dus minder verschillende soorten bacteriën aanwezig dan we eigenlijk zouden willen zien.

Ook zijn eczeem klachten te linken aan een dysbiose in de darmen. 
Bij een dysbiose is het microbioom uit balans: één bacteriesoort komt in verhouding veel meer voor dan andere bacteriesoorten, terwijl een balans hiertussen juist zo belangrijk is voor onze gezondheid. 

Bij mensen met eczeem komen er minder bacteriën in de darmen voor die de darmwand opbouwen en beschermen en ervoor zorgen dat ontstekingsreacties in het lichaam onder controle worden gehouden.

Er komen helaas meer bacteriesoorten voor die de darmwand aantasten, en als gevolg van de immuunreacties die hierbij ontstaan, de huidklachten veroorzaken. 

De huid kan hierdoor droog en rood worden en gaan jeuken en schilferen.

Later in dit artikel vertel ik je hoe we erachter kunnen komen of dit ook bij jou het geval is.

Dus als we ervoor kunnen zorgen dat ons microbioom weer in balans komt en we onze darmgezondheid verbeteren, kan dit ook zorgen voor vermindering van je eczeemklachten.
Klinkt goed toch?

Lees hier onze 7 tips om je microbioom te verbeteren >>

Voordat ik je vertel wat de therapeuten van BASIS voor je kunnen betekenen, geef ik je eerst wat voedings- en lifestyle adviezen om van binnenuit je eczeem onder controle te houden. 

Welke voeding raden wij aan bij eczeem

Nu het verband tussen onze darmgezondheid en eczeem wat duidelijker is, is het fijn om te weten hoe je je darmgezondheid én huidgezondheid van binnenuit kan verbeteren. 

Hier zie je enkele voeding tips voor verlichting van je eczeem klachten.
Neem voornamelijk de volgende voedingsstoffen:

Denk aan groene (blad)groenten en koolsoorten, peulvruchten, fruit, lever, vis, boter, noten en zaden.
Een gevarieerd voedingspatroon met voldoende van bovenstaande producten voorziet je van de juiste voedingsstoffen voor een gezonde huid, maar ook om oorzakelijke problemen als een dysbiose zelf aan te pakken.

Veel mensen die last hebben van eczeem, hebben ook de diagnose coeliakie gekregen. 
Ook hun huidklachten verminderden toen zij stopten met het eten van glutenproducten. 
Maar niet iedereen is per se allergisch voor gluten, het kan ook zijn dat je (over)gevoelig bent voor gluten en dat je huidklachten verergert. 

Daarom raad ik je aan eens een tijdje glutenvrij te eten, om uit te proberen of dit verlichting van je eczeemklachten geeft. En eet wat meer van de voedingsstoffen uit bovenstaande lijstje. 

Vanuit de praktijk horen we veel succesverhalen van mensen die stopten met het eten van gluten en die verbetering van hun huidklachten ervaren! Het is het proberen waard!

Leefstijltips bij eczeem op je huid

Do’s: 

  • Slaap voldoende, ± 8 uur per nacht
  • Beweeg minimaal 30 minuten per dag; niet té intensief
  • Gebruik huidverzorgingsproducten die bij jouw huidtype passen
  • Zonlicht kan ook je eczeemklachten verminderen (pas op voor verbranding!)

Don’ts:

  • Roken
  • Stress 
  • Krabben/pulken aan de huid
  • Heet douchen
  • Wrijvend afdrogen
  • Dagelijks zeep of douchegel gebruiken

Wat kunnen wij bij BASIS voor jou betekenen?

Ik vertelde al over de verminderde diversiteit en de dysbiose bij mensen met eczeem, waarbij bepaalde bacteriesoorten en bacteriewaarden verschillen van mensen zonder eczeem. 

De verhoudingen van het microbioom is bij mensen met eczeem dus anders dan bij mensen zonder eczeem.  

Deze verhoudingen van de darmflora kunnen inzichtelijk worden gemaakt door ontlasting onderzoeken, waarbij wordt gekeken naar jouw darm-bacterie-waarden. 

Zo’n onderzoek kan dan aantonen of jouw eczeemklachten worden uitgelokt door verstoringen in de darmen.

De testen geven een uitgebreide weergave van de veelvoorkomende darmbacteriën en of ze goede of juist minder goede eigenschappen hebben op onze algehele gezondheid.

Ook toont zo’n onderzoek aan hoe divers je microbioom is en of je gevoeliger bent voor het ontwikkelen van coeliakie, auto-immuunziekten en een dysbiose in de darmen. 

In bovenstaande screenshot zie je enkele parameters welke er gemeten worden in zo’n ontlastingstest.
In dit voorbeeld zie je dat de diversiteit van het microbioom wat laag is en dat er ook een dysbiose is als gevolg van bijvoobeeld histaminevormende bacteriën en gisten en schimmels.
Nu we dit weten kunnen we hier een specifiek behandelplan op maken. Zo krijg jij altijd de meeste persoonlijke zorg.

connectie darmen bij eczeem klachten

Een lekkende darm, voedselintoleranties of SIBO kunnen een rol spelen in het ontstaan van darmklachten. Indirect maar soms ook direct kunnen deze factoren een rol spelen in verschillende huidaandoeningen zoals eczeem dus, maar ook psoriasis of rosacea.
Klik hier voor meer info over de darm – huid connectie >>

Bij BASIS werken wij met deze persoonlijke darmtesten, zodat jij erachter kan komen of jouw huidklachten gelinkt zijn aan darmverstoringen. 

Door thuis een poepmonster af te nemen en deze te versturen naar een laboratorium kunnen we samen aan de hand van de testuitslag een persoonlijk advies en een echt persoonlijk behandelplan opstellen. 

Wist je al dat het microbioom net zo persoonlijk en uniek is als je vingerafdruk?

Zo kan je met behulp van een op maat gemaakt voedings- en leefstijladvies gerichter werken aan een gezonde huid van binnenuit!

Wil je meer weten over het afnemen van een ontlasting onderzoek, zoals welke dan geschikt is voor jou en of het überhaupt zinvol is bij jouw hulpvraag? 

Klik dan hier voor meer informatie over de microbioomtesten en andere ontlasting onderzoeken.

Wij helpen dagelijks mensen met buikklachten, maar ook huidklachten of vermoeidheidsklachten. 

Ook kan een ontlasting onderzoek zinvol zijn als je niet verder komt in je huidige behandeltraject ergens anders, doordat we nu veel persoonlijker en meer de diepte in kunnen gaan met de objectieve informatie uit zo’n test.

Gokken hoeft niet meer en persoonlijker dan dit wordt het bijna niet.

Ik hoop dat je met behulp van bovenstaande informatie je eczeemklachten kunt verlichten vanuit de binnenkant door op je darmgezondheid en voeding te letten.

Laat het ons weten in de reacties!

Heb je wat aan mijn artikel gehad? Deel het met je vrienden, vind ik lief

Facebook
LinkedIn
Twitter
Email
WhatsApp
Pinterest
  • Ellis, S. R., Nguyen, M., Vaughn, A. R., Notay, M., Burney, W. A., Sandhu, S., & Sivamani, R. K. (2019). The Skin and Gut Microbiome and Its Role in Common Dermatologic Conditions. Microorganisms, 7(11), 550.
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6920876/
  • De Groot, A. C., Toonstra, J., & Lorist, J. M. (2012). Dermatologie voor huidtherapeuten. Den Haag: Boom Lemma.
  • Kim, J. E., & Kim, H. S. (2019). Microbiome of the Skin and Gut in Atopic Dermatitis (AD): Understanding the Pathophysiology and Finding Novel Management Strategies. Journal of Clinical Medicine, 8(4), 444.
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6518061/
  • Ko, S., Chi, C., Yeh, M., Wang, S., Tsai, Y., & Hsu, M. (2019). Lifestyle changes for treating psoriasis. Cochrane Database of Systematic Reviews, (7).
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6629583/
  • Lee, S., Lee, E., Park, Y. M., & Hong, S. (2018). Microbiome in the Gut-Skin Axis in Atopic Dermatitis. Allergy, Asthma & Immunology Research, 10(4), 354-362.
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6021588/
  • Madden, S. K., Flanagan, K. L., & Jones, G. (2020). How lifestyle factors and their associated pathogenetic mechanisms impact psoriasis. Clinical Nutrition, 39(4), 1026- 1040.
    https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31155371/
  • Muddasani, S., Rusk, A. M., Baquerizo Nole, K. L. (2020). Gluten and skin disease beyond dermatitis herpetiformes: a review. International Journal of Dermatology, 1-8.
  • Pascal, M., Perez-Gordo, M., Caballero, T., Escribese, M. M., Longo, M. N. L., Luengo, O., … & Mayorga, C. (2018). Microbiome and Allergic Diseases. Frontiers in Immunology, 9, 1584.
  • Pothmann, A., Illing, T., Wiegand, C., Hartmann, A. A., & Elsner, P. (2019). The Microbiome and Atopic Dermatitis: A Review. American Journal of Clinical Dermatology, 20(6), 749-761.
    https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31444782/
  • Ridd, M. J., Webb, D., Roberts, K., Santer, M., Chalmers, J. R., Gilbertson, A., . . . Boyle, R. J. (2021). Test-guided dietary management of eczema in children: A randomized controlled feasibility trial. Clinical and Experimental Allergy, 0, 1-11.
    https://research-information.bris.ac.uk/ws/portalfiles/portal/263151786/cea.13816.pdf
  • Salem, I., Ramser, A., Isham, N., & Ghannoum, M. A. (2018). The Gut Microbiome as a Major Regulator of the Gut-Skin Axis. Frontiers in Microbiology, 9, 1459.
    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6048199/
  • Thomas, C. L., & Fernández-Peñas, P. (2017). The microbiome and atopic eczema: More than skin deep. Australian Journal of Dermatology, 58(1), 18-24.
    https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26821151/
Lieke Bruinsma

Lieke Bruinsma

Hoi, mijn naam is Lieke en ik ben een enthousiaste en nieuwsgierige huidtherapeut. Naast het feit dat ik gek ben op wetenschap over voeding, darmen en de huid, houd ik ervan om thrillers te lezen en met vrienden/familie te skiën, snowboarden, zeilen en voetballen.

Ontdek meer in onze andere artikelen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Privacy Instellingen

BASIS - Praktijk voor Vitaliteit hecht veel waarde aan het waarborgen van jouw privacy. Daarom vragen wij eerst toestemming voordat we jou volgen op onze website.

Privacybeleid | Sluiten
Individuele Privacy Opties

Wil jij weten wat de oorzaak van je darmklachten is?

Download gratis
"De Prikkelbare Darm Opgelost"

De Prikkelbare Darm Opgelost